Kan een bestuur van een VVE je verbieden om je huis uit te breiden?

Ik woon permanent op een (niet commercieel) chaletpark. Er zit een woonbestemming op het park, bewoners hebben eigen grond. Het beheer van de mandeligheid ligt bij het bestuur.

Ik wil gaan aanbouwen. Dit mag echter niet van het bestuur, met de verwijzing naar de statuten. Voor de statuten moet je bij aankoop tekenen bij de notaris. Bij een aanpassing van de statuten moet minimaal 90% van de bewoners instemmen.

In het verleden is de hand gelicht met allerlei regels welke in de statuten zijn opgenomen. Zelfs het huidige bestuur legt de regels deels naast zich neer. Zo zijn er o.a. illegaal -en dus zonder medeweten van de gemeente- kleine chalets vervangen voor grotere. Dit heeft in het verleden (ong. 18 jaar geleden) meerdere keren plaatsgevonden, toen zat er overigens nog geen woonbestemming op het park. Bij een overtreding van de statuten kan het bestuur een direct opeisbare boete van max. €40.000 opleggen.

Vragen; als ik officieel ga aanbouwen, met een omgevingsvergunning, kan ik me dan beroepen op de illegale parktijken in het verleden en daar rechten aan ontlenen?

Als ik eventueel een boete zou betalen, koop ik dan de zaak daarmee voor eens en altijd af?

Daarnaast kan bij de toekomstige verkoop van mijn chalet het VVE bestuur eisen om de aanbouw af te breken en in originele staat terug te brengen alvorens bij de notaris toestemming te geven tot de verkoop van mijn chalet. Ook deze stok achter de deur is opgenomen in de statuten…..

Wie heeft juridische raad/tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Het is niet het bestuur van de VvE die wel of geen toestemming verleend, het is de vergadering van de VvE die wel of geen toestemming verleend.
Voor aanpassingen een het chalet, waaronder ook een uitbouw valt, is altijd toestemming van de vergadering van de VvE vereist.
In de VvE Modelreglementen staat altijd een tekst als de volgende:
MR 1992 – Artikel 13
1. Iedere op-, aan- of onderbouw zonder toestemming van de vergadering is verboden.

Het woord iedere moet letterlijk genomen worden: voor alles dat op (dak), aan (uitbouw) of onder (kelder) het pand geplaatst wordt is toestemming van de vergadering vereist. Geeft de vergadering deze toestemming niet, dan kan gevorderd worden dat de eigenaar die toch iets heeft gebouwd het op eigen kosten moet laten verwijderen en bovendien de schade van de VvE moet vergoeden.

Men heeft geen excuus door te verwijzen naar illegale praktijken die eventueel in het verleden door andere personen zijn gepleegd. Ten eerste zijn die tot nu toe niet bewezen en ten tweede: men is volledig persoonlijk aansprakelijk voor de eigen illegale praktijken.

Toegevoegd na 32 minuten:
Een boete is een bestraffende sanctie, geen afkoopsom. De einduitkomst kan dus zijn: € 40.000,-- direct betalen en dan ook nog de illegale uitbouw verwijderen.